Idéer til klaver
Klassiske noder
Her kan du downloade klassiske noder som PDF: http://www.youtube.com/user/smalin, tryk på Flere Oplysninger for det ønskede nummer, f.eks: - Für Elise (Beethoven) - http://www.musanim.com/pdf/FuerElise.pdf |
Klaver fingersætninger
Her kan du downloade PDF-filer med rigtige klaver fingersætninger (fingering) til begge hænder i alle tonearter: Kilde: audiblefaith.com |
Kast din kærlighed på tangenterne
Prøv at kanalisere hele din sjæls kærlighed og følelser gennem begge dine hænder. Fremfor at føle at akkompagnementet er sjælløs - et rigtigt venstrehånds arbejde :) Mærk varmen som strømmer gennem dine arme og hænder direkte på tangenterne. Hvordan føles det - godt og dejligt? Kan du mærke noget? Prøv igen en anden gang. De kan hjælpe at sænke tempoet ned til absolut minimum. Og så lad det blive der - den må ikke stige gennem øvelsen, ellers kan hele idéen med at give plads til følelser risikere at gå tabt. Følelserne skal have plads - de må ikke jages igennem. Du kan så eksperimentere med at sættes tempoet langsomt op i takt med at du bliver fortrolig med denne kanaliserings-øvelse. |
Stride piano
Stride piano er en stil hvor venstrehånds akkompagnement består skiftevis af bas og akkorder. Dvs. en umpa-umpa stil, hvor man f.eks. spiller grundtone-akkord-kvint-akkord. Målet er at få skiftet mellem bastoner og akkorder foregå så præcist og letspillet som muligt - så opmærksomheden og fokuseringen sker på højrehånds melodi og evt. ekstra harmonisering. Det kræver øvelse at oparbejde et godt stride venstrehånd. Øvelserne består i at spille venstrehåndsdelen for sig - og lade højrehånden ligge på klaviaturen i en position. Opmærksomheden og fokuseringen skal langsomt skifte fra venstre til højrehånd indtil man kan spille med venstrehånden uden at kigge. Processen er langsommelig og kræver daglig øvelse for at nå gode resultater. I øvelserne indgår opmærksomhed rettet skiftevis på: - afslappede skuldre - præcise fingeranslag ladet med energi - og ikke bare landet svagt på tangenterne - åndedrættet først kontrolleret - så mere naturlig - perfekt håndposition - let bøjede, elastiske og elegante håndled og fingre - smil og positiv skulderklap ved tegn for fremskridt - for positiv tilbagekobling Man kan ekspreimentere med at spille bastoner lige fra staccato til mere legato - vær opmærksom på at selve rytmikken ikke skrider. Akkorder (septakkorder) kan variere fra grundformen til 1,2 eller 3 omvending. Ved at forøge afstanden mellem bas og akkord kan man øge effekten af forskellige instrumenter, dvs. kontrabaslignende bas plus klaver akkompagnement. F.eks bas i kontraoktav og store oktav, akkorder i lille og 1.oktav eller i 1. og 2. oktav - alt efter musiksmag. |
Bas-linjer på klaver
Prøv at løfte hele hånden når du spiller en walking bas - før hver
tone. Tempoet skal være langsom til medium. Hvordan føles det? Det hjælper til at lave staccato anslag, hvilket fremhæver ligheden med en rigtig tung kontrabas linje. Hånden og armen skal være afslappet og armen skal føles tung - afslappede muskler forebygger trætheden og skader. Vær opmærksom på din venstrehånds fingerposition når du spiller walking bas på II-V-I changes. Prøv at eksperimentere med følgende fingersætninger: half tempo walk - 3-t-4 eller 4-x2-x3 double tempo walk - 4-t-1-x3-4 eller 4-x3-2-x1-t Læg mærke til hvilken fingersætning er din foretrukne og overvej at koncentrere dig om den - til at starte med. Når den ligger på rygraden start med at øve den anden. På den måde vil du hurtigere opnå mere sikkerhed i din venstre hånd end hvis du øver skiftevis den ene og den anden. |
Three-handed swing
Three-handed swing er en metode som er udviklet af pianisten Dave McKenna ... Eksempler (akkordtrin i septakkorden): I>VII>3/4a I>V>III>3/4a I>1a>5/6a>... Hvor: 1a - sekundakkord eller 1. omvending 3/4a - tertskvartakkord eller 2.omvending 5/6a - kvintsekstakkord eller 3. omvending Når du spiller walking bas og akkorder samtidigt i din venstre hånd, er det en god idé at eksperimentere med forskellig dynamik for at skille de to linjer ad. Det kan gøre ved at differentiere volume eller staccato/legato. Prøv f.eks. at spille baslinjen piano legato (eller staccato) og akkorder forte stakkato. Øv dig på den linje indtil det føles som om der er to forskellige instrumenter i din venstre hånd. Overvej først at starte med højrehånden når venstrehånden kører på rygraden. Læg den i position og byg op ved at spille enkelte toner først, og små sekvenser senere. |
1-7 of 7